Ingrid en Harry naar Sardinie

5e dag

Na een gezellige avond in Alghero zijn we rond 23:00 naar bed gegaan. De landelijke omgeving is overdag een ware pracht, maar hier heeft iedereen een of meerdere honden. 's Nachts "praten" die natuurlijk een beetje na over de dag. Wij mensen ervaren dat als hinderlijk. Zeker als je een beetje wilt slapen. Gelukkig hadden wij twee ramen en dus het raam aan de achterzijde geopend. Hier hadden we beduidend minder last van de viervoetige blaffers. De nachtrust heeft ons toen ondergedompeld.

's Morgensvroeg werden we wakker gemaakt door Pluvius (de regengod van de Romeinen). Het regende pijpestelen. We hebben ons nog even omgedraaid en zijn rond 08:30 uur maar aangeschoven bij het ontbijt. We verblijven met een Duits stel in de B&B en bij het ontbijt hebben we uitgebreid kennis gemaakt en allerhande Nederlandse en Duitse zaken uitgewisseld. Met name over politiek. Tijdens het gesprek klaarde de lucht snel op en liet de hemel weer zijn azuurblauwe pracht zien.

Ons plan voor vandaag is een rit naar de Capo Cassia en een bezoek aan de grot van Neptunes. Deze druipsteengrot ligt gedeeltijk onder water. Normaliter vaar je hier met een bootje naar toe. Maar sinds een aantal jaren is de grot ook te voet te bezichtigen. De gemeente Alghero heeft hiervoor een trap aangelegd. Ze noemen het ook wel de reeboktrap, naar de klauterbokken uit Afrika. En dat is niet teveel gezegd. Wat een afdaling en uiteraard wat een klim nadien. De trap bestaat uit 654 treden en overbrugt een hoogteverschil van bijna 180 mtr. We zijn afgedaald en weer opgestegen. Halleluja en puf,puf en heel veel zweet. De grot was het bezoek waard evenals de prachtige uitkijk over de kust van noordwest Sardinie.

Na dit bezoek wilden we lekker uitpuffen op het strand van Alghero. We hadden vanuit de Capo Cassia al donkere wolken zien hangen boven de bergen, maar het bleef bij ons zonnig en warm. Toen we echter terug reden richting Alghero werd het al snel duidelijk dat zich hier een wolkenbreuk had voorgedaan. Stapvoets reden we door het centrum en de over de havenkade van Alghero. Het water klotste over het trottoir. Het water stond zeker 30 cm hoog in de straten. Een strandbezoek zat er niet meer in vandaag. Dus terug naar Marco's huisje en optutten voor een uitgebreid avondlijk bezoek aan de oude binnenstad van Alghero.

De oude binnenstad is echt Italiaans. Een ommuurde oude binnenstad doorspekt met nauwe steegjes, leuke zaakjes, restaurantjes. Na een aantal uren vonden we het goed geweest en zijn weer naar de B&B teruggegaan. Vermoeid en voldaan. Morgen gaan we noordwaarts richting Stintino. Moet een van de mooiste stranden in het noorden zijn. Daarna gaan we iets met wijnen doen. We houden jullie op de hoogte.